Gatemagasinet MOT

Som­mer­pa­trul­jen besø­ker uli­ke sko­ler på Sør­lan­det i som­mer og lager akti­vi­te­ter for barn.

Sommerpatruljen: – Den viktigste deltakeren er den ene jenta eller gutten som går alene

Tekst og foto: Gwen Hans­sen

Alle hver­da­ger i som­mer­fe­rien rei­ser Som­mer­pa­trul­jen rundt på sko­ler i Kris­tian­sand for å lage akti­vi­te­ter for barn.   

Med støt­te fra Gjen­si­di­ges­tif­tel­sen, er det Kris­tian­sand kom­mu­ne og Norsk Idretts­råd som står bak Som­mer­pa­trul­jen. 

Til­bu­det er gra­tis for alle barn og unge i skole­al­der. Gate­ma­ga­si­net MOT møter Som­mer­pa­trul­jen på Øvre Slett­heia sko­le i Kris­tian­sand, der de unge men­ne­ne i patrul­jen er ankom­met dagens and­re loka­sjon.  

– Det­te er favo­ritt­ste­det vårt. Det plei­er å være man­ge her. Kan­skje de kom­mer ned når de hører musik­ken, sier Dahir Moha­med Dahir (24), som set­ter på musikk slik at bar­na i blok­ke­ne rundt sko­len skjøn­ner at det er noe på gang. 

Dahir og Cabdi­fatax Cumar Cismaan (24) har vært instruk­tø­rer i Som­mer­pa­trul­jen i tre år. Liam Befus (16) har job­bet som akti­vi­tets­le­der i Som­mer­pa­trul­jen siden i fjor som­mer.

Ame­ri­kans­ke Mike Alt­man (24) spil­ler base­ball i Nor­ge, og også han del­tar som instruk­tør for Som­mer­pa­trul­jen i år.  

Alt­man tror akti­vi­tets­til­bu­det er med på å styr­ke lokal­sam­fun­net. 

– Det var­mer hjer­tet mitt. Jeg er glad for at jeg kan være en del av det­te pro­sjek­tet som er så posi­tivt for barn, sier Alt­man.  

Som­mer­pa­trul­jen vil ska­pe akti­vi­te­ter og min­ner for barn hele som­mer­fe­rien. Fra venst­re: Cabdi­fatax Cumar Cismaan (24), Liam Befus (16), Dahir Moha­med Dahir (24) og Mike Alt­man (24).

Gru­er seg til ferien 

Som­mer­pa­trul­jen øns­ker å akti­vi­se­re flest mulig barn som ellers ikke har så mye å gjø­re i ferien. Målet er at fær­rest mulig barn skal bli sit­ten­de inne.  Som­mer­fe­rien er lang, og opp­le­vel­sen av hva en som­mer­fe­rie er, kan være for­skjel­lig for barn som vokser opp med res­surs­ster­ke for­eld­re, og barn som vokser opp med for­eld­re som ikke kan ta med bar­na på dyre akti­vi­te­ter.  

Det kan også hand­le om nett­verk og venn­skap. Instruk­tør Befus tror en av årsa­ke­ne til at noen gru­er seg til ferien, er at de ikke har noen å være med.

Cismaan er enig.

– På sko­len har du noen ven­ner, og du er med klasse­ka­me­ra­te­ne dine, men i som­mer­fe­rien skal kan­skje man­ge rei­se bort, og du blir igjen. Hva skal du gjø­re da, spør han.

Hvor man­ge som del­tar under Som­mer­pa­trul­jen varie­rer. På Wilds Min­ne sko­le har det vært opp mot 70 barn. Det er ikke nød­ven­dig­vis meng­den del­ta­ke­re instruk­tø­re­ne er opp­tatt av. De leg­ger mer­ke til dem som nøler litt, de som står ale­ne. Noen av bar­na som kom­mer ale­ne, har ikke ven­ner, og patrul­jen hjel­per dem med å bli kjent med jevn­ald­ren­de.  

– Det er selv­føl­ge­lig fint at det kom­mer en hel haug av unger som vi kan ha akti­vi­te­ter med, men målet er å få dem som er ale­ne inn i en venne­gjeng slik at de har noen å være med i som­mer­fe­rien, sier Dahir.  

Det er man­ge barn som gle­der seg til å se dem, men håpet er at bar­na skal dan­ne egne venn­skap, slik at de har noen å være med på fri­ti­den. Instruk­tø­re­ne mener det er vik­tig at akti­vi­te­te­ne er i bar­nas nær­om­rå­der, som her på Øvre Slett­heia sko­le.  

Sumaya (7), Sare­edo (3,5) sam­men med kusi­nen Yur­sa (2,5). De er sam­men med mam­ma Far­hi­yo.

Akti­vi­te­te­ne 

Det er ikke bare de loka­le som duk­ker opp, det er også fami­li­er som er på ferie på Sør­lan­det. Man­ge spil­ler fot­ball fra før, men har lyst å prø­ve nye ting. Lis­ten over de uli­ke akti­vi­te­ten Som­mer­pa­trul­jen til­byr er lang.

Fot­ball, bas­ket­ball, fris­bee golf, vol­ley­ball, base­ball, ame­ri­kansk fot­ball, rug­by, inne­ban­dy, turn, «Bak­ken er lava» og fle­re uli­ke hin­der­løy­per.   

– Bar­na får mest­rings­fø­lel­se av akti­vi­te­te­ne, sier Befus.

– Og gle­de, leg­ger Cismaan til.

– Den ene som er vik­tigst  

– Der kom­mer «the big boss», sier de og peker på en mann som kom­mer gåen­de mot dem. De unge men­ne­ne løper av sted for å klar­gjø­re akti­vi­te­ter for and­re gang den­ne dagen. 

And­rew John­son er ansvar­lig for pro­sjek­tet gjen­nom Kris­tian­sand Idretts­råd. Han for­tel­ler at hoved­for­må­let med pro­sjek­tet er å hol­de barn akti­ve, men det skal også øke del­ta­gel­se i idrett, ikke bare for å få fle­re med­lem­mer, men for­di idrett er posi­tivt. 

– Alle øns­ker å se høye tall. Når vi får man­ge barn som duk­ker opp sam­ti­dig plei­er det å bety at de har ven­ner, de har en gjeng og til­hø­rig­het til noe. Det er gjer­ne en idretts­klubb eller SFO, eller bare noen ven­ner som tref­fes. Det er egent­lig ikke den grup­pen vi er bekym­ret for, sier han og fort­set­ter:  

– Det er den ene gut­ten som sit­ter der oppe, sier han og peker mot en blokk, der mam­ma er på jobb, og pap­pa kan­skje bor i et annet land, og han eller hun har vel­dig få ven­ner, eller de har ikke råd til å rei­se. Den vik­tigs­te del­ta­ke­ren er den ene jen­ta eller gut­ten som går ale­ne, sier han.

John­son mener det kan være vans­ke­lig å sel­ge inn pro­sjek­tet om man bru­ker en hel som­mer til å bare tref­fe én, men det er iføl­ge ham den ene som er vik­tigst.  

Idrett gjen­spei­ler livet på en måte, det er der­for vi har lek og idrett.

Må lære å leke 

John­son mener at barn ikke er spe­si­elt flin­ke til å orga­ni­se­re leker selv, og dele opp i lag. Iføl­ge ham sam­les ikke barn på leke­plas­sen på sam­me måte som for 30 år siden.

– I idret­ten er det voks­ne som orga­ni­se­rer alt, så bar­na har ikke lært hvor­dan de skal leke. Det er ikke så man­ge til­fel­di­ge idretts­ak­ti­vi­te­ter ute på leke­plas­se­ne, og det­te vil hjel­pe dem å orga­ni­se­re akti­vi­te­ter på egen­hånd, sier John­son.

Han øns­ker å bidra til at bar­na selv kan lære hvor­dan de for eksem­pel kan spil­le to mot to i bas­ket. Eller hvor­dan de kan spil­le noe som heter 21, med tre, fem eller syv spil­le­re. John­son mener idretts­lag bidrar til sam­hold, sam­ti­dig som det kan for­hind­re uten­for­skap og fore­byg­ge ung­doms­kri­mi­na­li­tet.   

– Når man har idrett, er man opp­tatt med noe. Man må ofte på tre­ning i ste­det for å kød­de rundt. Har du en kamp på lør­dag, kan du ikke kød­de på fre­dags­kvel­den, da bør du leg­ge deg tid­lig, sier Befus som selv spil­ler ishockey.

Selv i sin unge alder er seks­ten­årin­gen klar over at man­ge fal­ler fra.

– Noen kom­mer i en viss alder der de mis­ter moti­va­sjo­nen. Noen er der for det sosia­le, mens and­re vil litt mer. Hvis man ikke opp­når så mye, kan det være vans­ke­lig å hol­de seg moti­vert, sier Befus.  

Med idrett kom­mer ansvar 

Iføl­ge John­son er det man­ge for­de­ler med orga­ni­sert idrett, selv om han selv kun­ne øns­ke det var mer til­rette­lagt etter bar­nas pre­mis­ser.

Som idretts­ut­øver står man til ansvar for laget og hver­and­re som med­men­nes­ker. Man lærer seg empa­ti og sosia­le fer­dig­he­ter, kon­flikt­løs­ning både på banen og i gar­de­ro­ben. Utøver­ne repre­sen­te­rer laget både på sko­len og på banen, og de lærer at dår­lig opp­før­sel får kon­se­kven­ser.  

– Idrett gjen­spei­ler livet på en måte, det er der­for vi har lek og idrett. Det er et lite bil­de av hvor­dan livet egent­lig fun­ge­rer, sier John­son.  

And­rew John­son er pro­sjekt­le­der for Som­mer­pa­trul­jen og øns­ker å ska­pe akti­vi­te­ter for barn, gi som­mer­jobb til unge og rekrut­te­re fle­re inn i idret­ten.

Vil ska­pe min­ner og mest­ring

På Øvre Slett­heia kom­mer det noen barn bort med vann­pis­tol og vann­bal­lon­ger. Akti­vi­te­te­ne har begynt å ta seg opp, og det kom­mer sta­dig fle­re barn.

Som­mer­pa­trul­jen er opp­tatt av å se bar­na, og snak­ke med dem som står litt uten­for og ser på med nys­gjer­ri­ge øyne. Hen­sik­ten er å ska­pe idretts­gle­de, min­ner og mest­rings­fø­lel­se for flest mulig barn. Dahir er på for­navn med man­ge av bar­na alle­re­de.  

– Dahir er som en bor­ger­mes­ter. Han kjen­ner alle. Hvis ikke han kjen­ner dem, behand­ler han folk som om han kjen­ner dem like­vel. Det gjør at de føler seg vel­dig bra sam­men med ham, sier John­son.

Turn og hin­der­løy­per er noen av akti­vi­te­te­ne Som­mer­pa­trul­jen til­rette­leg­ger for.

Her skal Som­mer­pa­trul­jen være i som­mer:

Man­dag: Tor­kelsmyra­ba­nen, Hau­gen­par­ken, Grim sko­le

Tirs­dag: Fiskå­ba­nen, Øvre Slett­heia sko­le, Karl Johans Min­ne sko­le

Ons­dag: Kros­sen sko­le, Tang­vall sko­le, Tor­dens­kjolds­gate sko­le

Tors­dag: Mos­by sko­le, Wilds Min­ne sko­le, Just­vik sko­le

Fre­dag: Vardåsen Kunst­gress, Lau­vå­sen Leke­plass, Ve sko­le