Gatemagasinet MOT

Maria Mediaas Jør­stad møter jour­na­list Ole Dag Kvam­me for inter­vju for Gate­ma­ga­si­net MOT. Her pre­sen­te­res et utdrag. Foto: Madelei­ne Mel­lemstrand

Fem kjappe med kunstsilodirektør

En lyn­pre­sen­ta­sjon av inter­vju­et med Maria Mediaas Jør­stad avslø­rer en flik av saken «Tre pro­sent på veg­gen og hund­re i ambi­sjon». Saken i sin hel­het leser du i vårt maga­sin. Det kjø­per du av sel­ger­ne.

Tekst: Ole Dag Kvam­me Foto: Madelei­ne Mel­lemstrand

– En kri­tisk kunst­ner Jan Fre­uch­en sa det var «sym­pto­ma­tisk for anset­tel­se­ne i kul­tur­bran­sjen at det rekrut­te­res fra bran­sjer og virk­som­he­ter som ikke er fra muse­ums­sek­to­ren eller har utdan­nel­se fra kunst­his­to­rie.»?  

– For det førs­te er det­te en inter­es­sant dis­ku­sjon. Den er ikke sær­norsk, men inter­na­sjo­nal, både i anset­tel­ser til Muse­um of Modern Art i New York og ved Gug­gen­heim-muse­er. Det er vik­ti­ge dis­ku­sjo­ner vi også har ellers i sam­fun­net: Skal lege­ne sty­re syke­hu­se­ne? Det er en inter­es­sant dis­ku­sjon om ledel­se, og hva som kre­ves. Jeg tror ikke det fin­nes to stre­ker under sva­ret. Jeg tror det vil variere, og det vil avhen­ge av hva sty­ret ser etter, og hvil­ken jobb som skal gjø­res. Alle insti­tu­sjo­ner har litt uli­ke orga­ni­se­rin­ger.  

– Lig­ger det ikke under her en kri­tikk om at du er ansatt for­di du er så kom­mer­si­elt dyk­tig? 

– Jeg tror jeg er gans­ke god til å kom­bi­ne­re kunst og kom­mers, og til å job­be med både pri­va­te og offent­li­ge pen­ger. Alt det er ting jeg har gjort opp­igjen­nom min kar­rie­re, og jeg tror at på et sted som Kunst­silo skal du kun­ne behers­ke hel­he­ten som leder. Det tror jeg er vik­tig for huset her. 

– Jeg opp­le­ver at kri­tik­ken sier at det kom­mer­si­el­le tar over? 

– Jeg har mer tol­ket kri­tik­ken i ret­ning av at man er redd for at den bilde­kunst­fag­li­ge kom­pe­tan­sen svek­kes i muse­ene. At de sier «skal du lede et muse­um, gjø­re sam­lin­gen rele­vant og få den ut på de ret­te ste­de­ne, så må du ha kom­pe­tan­se på det fel­tet». Når muse­et skal være en vik­tig og rele­vant aktør i fel­tet, så må man ha solid kom­pe­tan­se på det­te fel­tet. 

– At du ikke kan snak­ke med Tate for­di du hver­ken kan din egen eller Tates kunst? 

– Ja, for å set­te det på spis­sen. 

– Hva er sva­ret, da? 

– Vi har solid kom­pe­tan­se nå, og kom­mer også til å for­ster­ke den. Vi vet ikke helt hvor­dan vi skal gjø­re det, og ser etter gode model­ler. Men det er høyt på lis­ten. Det kom­mer, sier Jør­stad.  

Hele saken leser du i utga­ve 2025-02.

– Det er høyt på lis­ten. Det kom­mer, sier Kunst­silo-direk­tør Maria Mediaas Jør­stad.