Gatemagasinet MOT

Marion Mes­sel mis­tet sin sønn til selv­mord. Nå etter­ly­ser hun ret­tig­he­ter for at pårø­ren­de etter selv­mord skal ha et appa­rat som kan være der, som kan bistå auto­ma­tisk når alar­men går.  Foto: Madelei­ne Mel­lemstrand

Krever rett til vaskehjelp etter selvmord

Etter­lat­te ved selv­mord kre­ver lov­fes­tet rett til hjelp til vas­king og ryd­ding når men­nes­ker tar sitt eget liv. Iføl­ge Helse­di­rek­to­ra­tet er det uak­tu­elt per i dag.

Tekst: Ole Dag Kvam­me

Den­ne saken ble først pub­li­sert i utga­ve 2025-02.

Kim bare gikk fra fes­ten. Han skul­le fyl­le 20 år to dager sene­re. Mor, far og brød­re had­de trom­met sam­men stor­fa­mi­li­en. Men så bare for­svant han.

Den nat­ten skjed­de det mam­ma­en had­de fryk­tet så len­ge. Nå, man­ge år etter­på, kla­rer Marion Mes­sel (67) å set­te ord på hvor­dan det var å fin­ne sin nest yngs­te sønn på 19 år og 364 dager, død.

– Noen bur­de stått med meg der, og sagt: «Det­te skal du ikke stå alei­ne om, Marion». Men jeg gjor­de det. Det var jeg som fant Kim, sier Mes­sel.

Utfra presse­etis­ke hen­syn om å være for­sik­tig med å omta­le meto­de ved selv­mord utdy­per vi ikke hvor­dan Kim klar­te å ta livet sitt, den som­mer­nat­ten i 2011. Men det var alt­så moren som fant ham nes­te for­mid­dag.

– Jeg var helt ale­ne

Sam­men med man­nen ryd­det de så huset Kim had­de leid. Nå etter­ly­ser hun ret­tig­he­ter for at pårø­ren­de etter selv­mord skal ha et appa­rat som kan være der, som kan bistå auto­ma­tisk når alar­men går.

– Det bur­de vært et opp­legg rundt. Når noen dør i tra­fikk­ulyk­ke eller på annet vis, får du som regel beskjed fra poli­ti­et om å kom­me å se på lik­hu­set eller syke­hu­set. Jeg var helt ale­ne, sier Mes­sel.

Hun bor i Søn­de­led nå, noen mil fra Tvede­strand, hvor de bod­de på den tiden. I 2011 skul­le Kim ha sin tyven­de burs­dag på man­da­gen den 24. juli. Han had­de sagt nei til fei­ring. Men Marion viss­te jo at søn­nen lik­te å bli satt pris på. Kim had­de hatt det tøft. Det sis­te året var det både rus og psy­kia­tri. Han bod­de i et eget lite hus, uten inn­tekt. Han røyk­te litt hasj også. Fak­tisk tru­et han man­ge gan­ger med å ta livet sitt.

«Han vil ha opp­merk­som­het», sa de and­re.

Kan­skje vil­le han det, men Marion fryk­tet jo han en gang vil­le gjø­re alvor av det.

Dagen etter Utøya

Så kom burs­dags­hel­gen. Det var dagen etter at Anders Behring Brei­vik had­de bom­bet Oslo og drept så man­ge på Utøya. Noen i fami­li­en kom fra Høne­foss. Alle var pre­get. De bestem­te seg for å ha fes­ten like­vel. De had­de plan­lagt fest for Kim så len­ge, og leid fest­lo­ka­le på Angel­stad.

Fes­ten gikk så som så. Kim had­de vært i godt humør, men ble lei. Han sa fra. Så bare dro han, tok på seg og gikk – til fots – fra fes­ten. Marion og eldste­bro­ren til Kim dro etter ham i bil. De tok ham igjen.

«Her kan du jo ikke gå?». Han sat­te seg inn. Det var alt­for langt å gå ned til huset i Jacob Thor­sens gate. Da de kom fram var han fort­satt his­sig, og moren fikk ikke sagt god natt. Kim bare gikk inn i huset sitt og sleng­te igjen døra. Moren dro opp og ryd­det fest­lo­ka­let, før alle dro hjem.

Man­ge over­nat­tet hos Marion og man­nen i Fjær­klei­ve­ne, noen minut­ter oven­for søn­nens hus.

Ved 01:30-tiden var de fort­satt ikke i seng, da Kim send­te hen­ne tekst­mel­din­gen:

«Minus 1». Hva betyd­de nå det da? Hun ring­te ham.

– Noen bur­de stått med meg der, og sagt: «Det­te skal du ikke stå alei­ne om, Marion». Men jeg gjor­de det.

Det tok Marion Mes­sel fle­re år å kom­me til­ba­ke i jobb etter at hun mis­tet søn­nen sin. Foto: Madelei­ne Mel­lemstrand

«Nå er det minus én, mam­ma», sa han og la på.

Det var midt om som­mer­en. Han måt­te mene noe annet enn kul­da. Hun kjen­te uro, og vil­le ned.

«Han vil ha opp­merk­som­het, ta det nå rolig», sa de and­re. Hun gjor­de så.

Sa all­tid han ikke vil­le bli 20

Kim had­de all­tid sagt han ald­ri vil­le bli 20 år. Da hun dro ned til ham nes­te mor­gen, var døre­ne luk­ket. Hun kun­ne se stue­dø­re­ne der inne, bak vin­du­ene.

Hus­ei­er kom med nøk­ler. «Det­te vil ikke jeg ha noe med å gjø­re», sa hus­ei­e­ren og gikk.

Marion fant søn­nen sin. Han var død. Hun kjen­te et vold­somt rase­ri kom­me over seg. Hun fikk lyst å fike hardt til ham. Hun så at han var død, og for­sto det vil­le hjel­pe lite. Hun ring­te ambu­lanse­per­so­nel­let.

«Dere må gjø­re noe, dere må få liv i ham igjen», ba hun per­so­na­let, som svar­te det var ingen ting å gjø­re. Hun viss­te det jo også. Men hun vil­le ikke vite.

De var fire brød­re. Nå var den nest yngs­te borte. Hun dro opp til Kims lille­bror, med Downs syn­drom.

– Jeg sa Kim had­de svel­get en pea­nøtt, og døde. Ellers var jeg redd at han vil­le prø­ve å her­me etter bro­ren sin, sier Marion.

Nabo­ene for­tal­te siden om et rabal­der klok­ken 02. Døds­tids­punk­tet ble satt til sam­me tid.

Hun og ekte­man­nen ryd­det. Fem dager etter dro de hvert til sitt. Ekte­ska­pet var over. Så begrav­de de Kim.

– Han fikk pen­ger av Nav. Jeg var redd de skul­le fort­set­te å kom­me og at jeg skul­le ende opp med ansvar for det. Jeg ba dem stop­pe. Det er en liten kom­mu­ne. Jeg sa jeg ikke orket å vas­ke. Da sa de på Nav-kon­to­ret at de skul­le ord­ne opp i det. Kom­mu­nen var liten, og da had­de jeg nyt­te av det, sier moren.

Marion bruk­te tre år på å kom­me seg til­ba­ke i jobb. Fra hun var 54 til 57 år.

Pro­fes­sor innen selv­mords­forsk­ning Lars Mehlum bekref­ter at man­ge pårø­ren­de opp­le­ver en vold­som belast­ning med å skul­le hånd­te­re selv­mor­det prak­tisk, i til­legg til den åpen­ba­re belast­nin­gen ved at en nær deg har avslut­tet livet. Foto: Uni­ver­si­te­tet i Oslo

– Det inne­bæ­rer et så sterkt inn­trykk visu­elt, med lukt og berø­ring.

Helse­di­rek­to­ra­tets vei­le­der

Helse­di­rek­to­ra­tet lag­de i 2011 en vei­le­der om hvor­dan det offent­li­ge skal hånd­te­re selv­mord. Den er gans­ke tyde­lig og inne­hol­der en rek­ke punk­ter:

«Det vik­tigs­te er at alle kom­mu­ner har en bered­skap som kan tre i kraft ved selv­mord, hvor ansvars­for­hol­det fra akutt­in­ter­ven­sjo­nen til lang­tids­opp­føl­gin­gen er klart defi­nert.» heter det blant annet.

Gate­ma­ga­si­net MOT er i den­ne repor­ta­sjen opp­tatt av den direk­te hånd­te­rin­gen av selv­mor­det når det har fun­net sted. Vei­le­de­ren er gans­ke tyde­lig på at poli­ti­et har ansvar for hånd­te­rin­gen:

«Det kan være et stort behov for å ryd­de og vas­ke der det har skjedd selv­mord ved meto­der som sky­ting eller kut­ting. Av og til kan poli­ti­et ha behov for å plom­be­re boli­gen inn­til alle for­hold rundt døds­fal­let er grun­dig under­søkt, og boli­gen ren­gjort. Poli­ti­et bør ha et sys­tem for rekvi­re­ring av spe­si­elt kyn­di­ge folk til å ren­gjø­re og ryd­de et slikt åsted, slik at etter­lat­te slip­per å gjø­re det­te selv.»

Men slik fun­ge­rer det slett ikke all­tid, og det bekref­ter pro­fes­sor Lars Mehlum ved Nasjo­nalt sen­ter for selv­mords­forsk­ning og ‑fore­byg­ging.

– I et land med man­ge små og sto­re kom­mu­ner, sier det seg selv at hånd­te­rin­gen varie­rer vel­dig fra sted til sted, sier han.

Mehlum bekref­ter at man­ge pårø­ren­de opp­le­ver en vold­som belast­ning med å skul­le hånd­te­re selv­mor­det prak­tisk, i til­legg til den åpen­ba­re belast­nin­gen ved å inn­se at en nær deg har avslut­tet livet.

– Jeg tror ikke det er mulig å koor­di­ne­re alt, men jeg tror det er mulig å gjø­re det bed­re enn i dag. Men husk at om vi påleg­ger kom­mu­ne­ne enda mer arbeid, så må noen gjø­re det. Hvem da? Skal det være de sam­me fol­ke­ne som skal gjø­re enda mer og løpe enda for­te­re enn i dag? Det er ikke bare å tryk­ke på en kna­pp, eller å si at man bevil­ger en mil­li­ard mer, så enkelt er det bare ikke, det må ten­kes smart, klokt og nøye over­vei­es hvor­dan man kan få gjort ting på en bed­re måte, sier Mehlum.

Han viser til at man­ge kom­mu­ner er små, og det går lang tid mel­lom hver gang en av inn­byg­ger­ne tar sitt liv.

– En kom­mu­ne med 1000 inn­byg­ge­re vil gjen­nom­snitt­lig opp­le­ve selv­mord en gang hvert tien­de år. Der­med får man begren­set med erfa­ring, kom­pe­tan­se og øving i å gjø­re ting bed­re. Jeg tror avgjort at vi kan gjø­re mer for å hjel­pe etter­lat­te enn det vi kla­rer i dag, sier Mehlum.

For han er enig i beho­vet i å for­bed­re etter­lat­tes situa­sjon når de fin­ner en død.

– De fles­te etter­lat­te har ikke sær­lig godt av selv å vas­ke og ryd­de etter et selv­mord i hjem­met. Det inne­bæ­rer et så sterkt inn­trykk visu­elt, med lukt og berø­ring. Midt oppe i sjok­ket av å ha fun­net en du er glad i, så må du også gjø­re ting du ald­ri had­de trodd du skul­le måt­te gjø­re. Noen blir trau­ma­ti­sert av det­te, men jeg tror det kan variere mye fra den ene til den and­re. Jeg tror egent­lig ikke vi tren­ger å for­und­res vel­dig mye over at det er noe de fles­te gjer­ne vil­le være spart for, sier Mehlum.

Iføl­ge gene­ral­sek­re­tær i Lands­for­enin­gen Leve Knut Harald Ulland må det i for­bin­del­se med selv­mord være lov­på­lagt å ha et bered­skaps­team som ryk­ker ut og bistår til vas­king og ryd­ding i sam­råd med pårø­ren­de. Foto: Ellen Anker Stor­set / Lands­for­enin­gen Leve

Han viser til Helse­di­rek­to­ra­tets ansvar for å koor­di­ne­re offent­lig hånd­te­ring av selv­mord.

Selv om vei­le­de­ren er klar på ansva­ret, kjen­ner Mehlum til­fel­ler hvor pårø­ren­de blir stå­en­de ale­ne. Han tar til orde for en ster­ke­re koor­di­ne­ring.

– Vei­le­de­ren for opp­føl­ging av etter­lat­te ved selv­mord er nå under revi­de­ring. Der blir det vik­tig å få inn kla­re­re ruti­ner for hjelp til etter­lat­te og ikke minst en ster­ke­re koor­di­ne­ring av hjelpe­til­ta­ke­ne, mener Mehlum.

Iføl­ge Mehlum kan det være nød­ven­dig å styr­ke etter­lat­tes ret­tig­he­ter, slik at de sik­res nød­ven­dig hjelp der og da.

– I arbei­det med å opp­da­te­re vei­le­de­ren bør man også se på om de ret­tig­he­te­ne etter­lat­te har til hjelp kan styr­kes, slik at de kan få de vik­tigs­te tje­nes­te­ne i en akutt situa­sjon. Jeg tror det er stor for­stå­el­se for det­te blant alle nød­eta­ter og alle impli­ser­te hvor­for det er vik­tig og hva man tren­ger hjelp til, sier Mehlum.

Etter­lat­te tyde­li­ge på ret­tig­hets­be­hov

Fors­ke­ren får klar støt­te fra gene­ral­sek­re­tær Knut Harald Ulland i Lands­for­enin­gen Leve, for etter­lat­te ved selv­mord.

– Det er gans­ke åpen­bart at det å stå i det og ta ansva­ret for å ryd­de og vas­ke ale­ne, er hardt. Ofte er man i sjokk og kla­rer ikke å be om hjelp. Så man gjør det bare selv, uten å kon­tak­te for eksem­pel kom­mu­nen, eller for­sik­rings­sel­ska­pet, som gjer­ne dek­ker det­te, sier Ulland.

Leve liker vei­le­de­ren fra 2011, men pre­si­se­rer at den er bare det – en vei­le­der.

– Noen sto­re kom­mu­ner har kla­re ret­nings­lin­jer, mens i and­re kom­mu­ner ender gjer­ne de pårø­ren­de med å ta arbei­det selv. Den fysis­ke påkjen­nin­gen med ryd­ding og vas­king kan for­ster­ke trau­met og belast­nin­gen etter selv­mor­det. Sånn kan det ikke være, sier Ulland.

Deres løs­ning er som Lars Mehlum, bare enda tyde­li­ge­re: Pårø­ren­de må ha ret­tig­het til hjelp, og det må gjø­res i lovs form, mener Leve.

Gjen­nom sivil­be­skyt­tel­ses­lo­ven, helse- og omsorgs­lo­ven og kom­mune­lo­ven er nors­ke kom­mu­ner pålagt ansvar og tje­nes­ter i kri­ser. Den er ikke klar nok, iføl­ge Ulland.

– I dag er det opp til kom­mu­ne­ne selv hvor­dan de øns­ker å orga­ni­se­re bered­ska­pen. Kom­mu­ner må påleg­ges å ha krise­team, hvor selv­mord må være en situa­sjon hvor krise­team er pålagt å ryk­ke ut. Der­med skal etter­lat­te slip­pe å gjø­re det­te selv, om man ikke øns­ker. Der­for er vårt syn at kom­mu­ner eller annen offent­lig etat må være lov­på­lagt å ha bered­skaps­team som umid­del­bart ryk­ker ut, og bistår til vas­king og ryd­ding i sam­råd med de pårø­ren­de, sier Ulland.

Knut Harald Ulland har sto­re for­vent­nin­ger til at Helse­di­rek­to­ra­tet skal opp­da­te­re vei­le­de­ren i løpet av 2025, når den nasjo­na­le hand­lings­pla­nen mot selv­mord fra 2020 til 2025 løper ut.

Direk­tør Jakob Lin­have i Avde­ling for psy­kisk helse og rus i Helse­di­rek­to­ra­tet mener at opp­føl­gin­gen av etter­lat­te ved selv­mord kan bli bed­re. Foto: Helse­di­rek­to­ra­tet

Alt som har med krop­pen å gjø­re

– Hvor langt skal det­te strek­ke seg, fra vask og rydd til gene­rell opp­ryd­ding?

– Alt som har med krop­pen å gjø­re, ten­ker jeg, og det­te bør skje i sam­ar­beid med de etter­lat­te, sier Ulland.

Han har sto­re for­vent­nin­ger til at Helse­di­rek­to­ra­tet skal opp­da­te­re vei­le­de­ren i løpet av 2025, når den nasjo­na­le hand­lings­pla­nen mot selv­mord fra 2020 til 2025 løper ut.

– Tror du kom­mu­ne­ne har hva de tren­ger for å gå inn i sli­ke situa­sjo­ner?

– Ja, det tror jeg. Men om det er kom­mu­nen eller poli­ti­et som fore­står det er ikke det vik­tigs­te for oss, men at det er en klart defi­nert, lov­på­lagt opp­ga­ve, sier Ulland.

Vil ikke dis­ku­te­re ret­tig­he­ter

Ver­ken Lars Mehlum eller Knut Harald Ulland får sær­lig gehør for ret­tig­hets­fes­ting hos Helse­di­rek­to­ra­tet.

Direk­tør Jakob Lin­have i Avde­ling for psy­kisk helse og rus i Helse­di­rek­to­ra­tet avvi­ser at ret­tig­he­ter er vei­en de vil gå – i den­ne omgang i alle fall.

I 2025 skal «ETTER SELVMORDET – Vei­le­der om iva­re­ta­kel­se av etter­lat­te ved selv­mord» opp­da­te­res, men uten å snak­ke om ret­tig­he­ter.

– Vi har full for­stå­el­se for belast­nin­gen det er å hånd­te­re selv­mord, det kan være trau­ma­ti­se­ren­de både på kort og lang sikt, og det er ikke bra om etter­lat­te blir stå­en­de ale­ne, sier Lin­have.

Han vil like­vel ikke gå vei­en om ret­tig­he­ter, som er et poli­tisk spor, og må til Stor­tin­get.

Helse­di­rek­to­ra­tet er for tiden i inn­spur­ten av dagens nasjo­na­le hand­lings­plan mot selv­mord. Der håper de før nytt­år å ha klar en ny vei­le­der. Sam­ti­dig for­be­re­der direk­to­ra­tet en ny hand­lings­plan for peri­oden 2026 til 2030.

Ret­tig­he­ter i lov er ikke på dags­or­den.

Vil hel­ler ha en punkt­lis­te

– Vi tror dagens vei­le­der har fun­gert godt for man­ge kom­mu­ner som en god, fag­lig støt­te. Like­vel kan opp­føl­gin­gen bli bed­re. Det er litt ulikt hvem som føl­ger opp selv­mord. I arbei­det vårt i 2025 har vi lyst til å se om vi kla­rer å lage et stan­dar­di­sert opp­føl­gingsopp­legg som skal tre i kraft ved selv­mord, sier Lin­have.

Han øns­ker at den skal beskri­ve det psyko­so­sia­le team­et i kom­mu­ne­nes rol­le på kort og lang sikt. Der kom­mu­ne­ne er små, viser han til inter­kom­mu­nalt sam­ar­beid.

– Det vi ten­ker på, er en punkt­lis­te for de psyko­so­sia­le team­e­ne. Ret­tig­hets­fes­ting er ikke noe vi kom­mer til å se på, vi ser etter feil og mang­ler ved dagens vei­le­der. Så kan det være vi sene­re kom­mer til å se på beho­vet for ret­tig­he­ter, men i så fall må vi ta det opp med Helse- og omsorgs­de­par­te­men­tet, sier Lin­have.